چگونه عکاس حرفه‌ای در سفر شویم؟

سفر یادگاری‌ها و لحظات شادی را با خود به همراه دارد که ثبت این لحظات انگیزه‌های سفر به مناطق مختلف دنیا را دو چندان کرده است. امروزه پیشرفت‌های قابل توجهی در هنر عکاسی ایجاد شده است که آن را برای افراد جذاب و ساده کرده است. دوربین عکاسی همانند یک ماشین زمان است که یادآور خاطرات زیبا و شگفت‌انگیز می‌باشد و گردشگران از هر موقعیتی برای ثبت لحظه‌ها و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. چگونه عکاس حرفه‌ای در سفر شویم؟

هر منطقه‌ای در جهان دارای شگفتی‌ها، داستان‌ها و فرهنگ منحصر به فرد خود است که ثبت آن‌ها در دوربین روح آن مکان را به دیگران انتقال می‌دهد. در این مقاله روش‌های تبدیل شده به یک عکاس حرفه‌ای در سفر بررسی می‌کنیم.

·        ساعات طلایی

پیدا کردن یک لحظه‌ی مناسب در عکاسی در سفر یک مهارت کلیدی می‌باشد که احتیاج به تنظیم زمان دقیق و گاه ثانیه دارد که در هنر عکاسی به آن ساعات عکاسی می‌گویند. عکاسان حرفه‌ای 30 دقیقه قبل از طلوع و غروب خورشید را بهترین زمان برای ثبت عکس می‌دانند. ساعات طلایی مدت زمان کوتاهی دارد و مدت زمان طلوع و غروب خورشید ممکن است خیلی کوتاه و سریع باشد و آسمان جادوی خود را به رخ می‌کشد.

·        ترکیب خلاقانه

برای گرفتن یک چشم‌انداز منحصر به‌فرد شما نیاز به یک ترکیب خلاقانه در عکس دارید. اینکه این عناصر عکس به چه شکلی در عکس ظاهر می‌شوند، چیزی است که عکاس بنا به ذوق و استعداد خود آن‌ها را در می‌آورد. روش‌ها و قواعد بسیاری برای ایجاد ترکیب‌بندی جذاب و تاثیر گذار در عکس‌ها ایجاد شده‌اند که به‌کارگیری آن‌ها می‌تواند میزان زیادی قدرت بصری عکس‌ها و تاثیر آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. یکی از قوانین مهم در ترکیب‌بندی عکس‌ها استفاده از قانون یک‌سوم است یک شاید مهم‌ترین قانون محسوب شود. قانون یک‌سوم به این شکل اجرا می‌شود که کادر به یک جدول 3*3 تقسیم می‌شود و نقاط تلاقی خطوط عمودی و افقی، بهترین جا برای قرار گرفتن بخش‌های مهم تصویر به‌شمار می‌آیند.

·        زاویه‌ی جدید

مکان‌هایی همانند برج ایفل، سواحل استرالیا و یا لندن بیگ بن در برای میلیون‌ها بار سوژه‌ی عکاسی بوده‌اند. برای اینکه عکاس‌های خود را کمی حرفه‌ای تر در تور اروپا و یا مناطق دیگر ثبت کنید، یک زاویه‌ی جدید را سوژه‌ی عکس خود قرار دهید. بهترین روش برای انجام این کار این است که در یک جهت بایستید و از زوایای مختلف عکس بگیرید. به عنوان نمونه می‌توانید دوربین را کج کنید و یا روی زانو بنشینید.

·        تعادل رنگ سفید

بسیاری از دوربین‌های حرفه‌ای امکان خودکار تغییر نور در شرایط مختلف ابری، سایه‌دار، فلورسنت و... را برای عکاسان فراهم می‌کنند. مغز انسان به طور اتوماتیک دمای رنگ تصویر را براساس اطلاعات دریافتی از چشم تحلیل می‌کند و براساس تجربیات ذهنی و قبلی خود رنگ تصویر را به‌طور صحیح درک می‌کند. به عنوان مثال در تور ترکیه می‌خواهیم از سواحل نیلگون آنتالیا عکس بگیریم و که برای تصاویر زیبا و گرم، تعادل رنگ سفید خود را به ابری تبدیل می‌کند و جذابیت عکس را افزایش می‌دهد. همچنین این کار در مناطق سبز همانند جنگل‌های بارانی سایه‌دار تاثیر شگرفی دارد.

·        پیش‌زمینه، میان زمینه و پس‌زمینه

احتمالاً برایتان پیشآمده از کوه یا دشتی عکس بگیرید و با خودتان فکر کنید که چرا این عکس زیبایی چیزی که با چشمتان دیده‌اید را نشان نمی‌دهد. دلیل این اتفاق این است که شما عکس شما دو بعدی است و شما بعد سوم را از دست داده‌اید. پیش‌زمینه، میان زمینه و پس‌زمینه را در عکس خود قرار دهید. همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید عکاس با قرار دادن سوژه در پیش‌زمینه(سنگ) و قرار دادن دریا و کوه‌ها  در میان‌زمینه و آسمان در  پس‌زمینه، تصویر جذابی را ایجاد کرده است. 

فستیوال‌های گرجستان

شناخت فرهنگ کشورها و آشنایی با آداب و رسوم ملی آن‌ها یکی از تجربه‌های شگفت‌انگیز محسوب می‌شود. برای آنان که شوق جهانگردی دارند، سفر به مناطق مختلف دنیا می‌تواند نقطه عطف مناسبی برای تحقق این امر می‌باشد. گرجستان، کشوری در شمال ایران در منطقه‌ی قفقاز است که دارای آداب‌ورسوم مختلف و گوناگونی است که شناخت آن خالی از لطف نیست. این کشور هرساله شاهد فستیوال‌ها و جشن‌های مختلفی است که هرساله هزاران نفر را از سرتاسر دنیا به این کشور می‌کشاند تا علاوه بر معرفی فرهنگ گرجی منجر به پیشرفت در حوزه‌ی صنعت گردشگری و توریست شود. در این مقاله به معرفی فستیوال‌های گرجستان  می‌پردازیم.

·        تبلیسوبا (Tbilisoba)

تولد رخدادی است که یک بار در سال رخ می‌دهد و سعی می‌شود در برگذاری آن با شکوه و به‌یادماندنی باشد. فستیوال تبلیسوبا که به مناسبت سالروز تولد شهر تفلیس در اواخر ماه اکتبر در این شهر برگذار می‌شود. این فستوال به طور منظم بیش‌از 30 سال است که برگذار می‌شود و مراسم‌های مختلفی در آن برگذار می‌شود. از جمله‌ی این مراسم‌ها می‌توان به کنسرت، آتش‌بازی، سرو میوه و شیرینی و نوشیدنی‌های مختلف و همچنین سرو برخی از غذاهای گرجی اشاره کرد. از ویژگی‌های جالب این فستیوال له کردن انگور است که جلوه‌ی شادی را به‌ویژه برای جوانان ایجاد کرده است. بهترین زمان برای گرفتن و رزرو کردن تور تفلیس در زمان برگذاری این فستیوال است.

·        فستیوال پنیر (Cheese Festival)

اگر علاقه‌مند به خوردن پنیر با طعم‌های به‌یادماندنی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که فستیوال پنیر در گرجستان را از دست ندهید. این فستیوال سالانه در شهر متسختا برگذار می‌شود که جذابیت‌های تور گرجستان را دو چندان کرده است. در طی این فستیوال افراد حاضر در این مراسم انواع مختلف پنیر با طعم‌های مختلف را تست می‌کنند که برخی از این پنیرها باروغن زیتون و یا عسل طعم‌دار می‌شوند. در فستیوال پنیر وسایل آشپزی سنتی گرجی نیزمعرفی می‌شوند که جلوه‌ی خاصی را ایجاد کرده است.

·        جاز تفلیس (Tbilis Jazz Festival)

فستیوال جاز تفلیس یکی از فستیوال‌های بزرگ در دو شهر تفلیس و باتومی به‌شمار می‌آید که در آن موسیقی‌دانان و نوازندگان مشهور دنیا در آن حضور پیدا می‌کنند. این فستیوال قرار هرساله در اواخر ماه اکتبر تا اوایل ماه نوامبر برگذار می‌شود و شرکت‌کنندگان در آن لحظات شادی را سپری می‌کنند. این فستیوال با هدف حمایت و ترویج موسیقی گرجی به جهانیان برگذار می‌شود. تور باتومی و تفلیس به دلیل برگذاری این‌نوع جشنواره‌ها رونق زیادی گرفته است.

·        باتومبا (Batumoba)

فستیوال باتومبا روز شهر باتومی است که در کنار دریای سیاه برگذار می‌شود. در این فستیوال کنسرت‌‌های موسیقی همراه با رقص و آوازهای مختلف می‌باشد که به طور معمول به مدت 2 روز به طول می‌انجامد. 

جنگل حرا، جاذبه گردشگری قشم

جنگل حرا در جزیره قشم از اصلی‌ترین منابع اکولوژیک در ایران محسوب می‌شود که به عنوان مهد انواع گوناگون آبزیان، پرندگان و دوزیستان شناخته می‌شود. این جنگل از تنگه‌ی هرمز به شرق تا سواحل عمان و اقیانوس هند گسترش یافته است. همچنین این جنگل را می‌توان در سراسر بندر چپ در شمال جزیره قشم و بندر خمیره مشاهده کرد.

حرا نام درختی است که سه تا شش متر با شاخ‌وبرگ‌های سبز و روشن که در آب‌های شور رشد می‌کند و نام علمی آن (Avicennia Marina) به حکیم ابوعلی سینا فیلسوف ایرانی منسوب است، زیرا وی نخستین فردی بود که به ویژگی‌های طبیعی این گیاه اشاره کرد. این جنگل‌ها در زمینی به مساحت 8234 هکتار قرار گرفته است. در زمان زمانی که سطح آب دریا پایین می‌رود، درختان از زیر آب بیرون می‌آیند و هنگامی که سطح آب بالا می‌رود درختان به زیر آب فرو می‌روند.

در این جنگل در اواسط ماه ژوئیه تا ماه اوت درختان همانند بادام شیرین شکوفه می‌زنند و جلوه زیبایی را پدید می‌آورند. ویژگی جالب درختان این منطقه در آن است که در طی میلیون‌ها سال، سازگاری خوبی با آب شور پیدا کرده‌اند و با دفع نمک آن آب به طور طبیعی شیرین می‌شود.

جنگل‌های حرا به زیستگاه مناسبی برای پرندگان گرمسیری تبدیل شده‌اند. این منطقه دارای طرفداران زیادی است که در طول سال گردشگران زیادی با تور قشم به این منطقه سفر می‌کنند. گردشگران می‌توانند علاوه بر قایق سواری و لذت بردن از مناطق دیدنی، در فصل زمستان نیز شاهد تعداد زیادی پرندگان مهاجر باشند که به این منطقه کوچ می‌کنند. همچنین در فصول دیگر سال پرندگان بومی در این مناطق زندگی می‌کنند. جنگل حرا در یونسکو به عنوان زیستاه و تالاب بین‌المللی به ثبت رسیده است.