جنگل حرا، جاذبه گردشگری قشم

جنگل حرا در جزیره قشم از اصلی‌ترین منابع اکولوژیک در ایران محسوب می‌شود که به عنوان مهد انواع گوناگون آبزیان، پرندگان و دوزیستان شناخته می‌شود. این جنگل از تنگه‌ی هرمز به شرق تا سواحل عمان و اقیانوس هند گسترش یافته است. همچنین این جنگل را می‌توان در سراسر بندر چپ در شمال جزیره قشم و بندر خمیره مشاهده کرد.

حرا نام درختی است که سه تا شش متر با شاخ‌وبرگ‌های سبز و روشن که در آب‌های شور رشد می‌کند و نام علمی آن (Avicennia Marina) به حکیم ابوعلی سینا فیلسوف ایرانی منسوب است، زیرا وی نخستین فردی بود که به ویژگی‌های طبیعی این گیاه اشاره کرد. این جنگل‌ها در زمینی به مساحت 8234 هکتار قرار گرفته است. در زمان زمانی که سطح آب دریا پایین می‌رود، درختان از زیر آب بیرون می‌آیند و هنگامی که سطح آب بالا می‌رود درختان به زیر آب فرو می‌روند.

در این جنگل در اواسط ماه ژوئیه تا ماه اوت درختان همانند بادام شیرین شکوفه می‌زنند و جلوه زیبایی را پدید می‌آورند. ویژگی جالب درختان این منطقه در آن است که در طی میلیون‌ها سال، سازگاری خوبی با آب شور پیدا کرده‌اند و با دفع نمک آن آب به طور طبیعی شیرین می‌شود.

جنگل‌های حرا به زیستگاه مناسبی برای پرندگان گرمسیری تبدیل شده‌اند. این منطقه دارای طرفداران زیادی است که در طول سال گردشگران زیادی با تور قشم به این منطقه سفر می‌کنند. گردشگران می‌توانند علاوه بر قایق سواری و لذت بردن از مناطق دیدنی، در فصل زمستان نیز شاهد تعداد زیادی پرندگان مهاجر باشند که به این منطقه کوچ می‌کنند. همچنین در فصول دیگر سال پرندگان بومی در این مناطق زندگی می‌کنند. جنگل حرا در یونسکو به عنوان زیستاه و تالاب بین‌المللی به ثبت رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.