تالاب دهنو

چهارمحال و بختیاری یکی از زیباترین استان‌های ایران است که به علت محرومیت و کمبود امکانات، کمتر در صنعتگردشگری پیشرفت کرده است. نقطه به نقطه این استان را طبیعتی بکر  تشکیل داده که تصویر هر کدام از این مناطق تصوری از بهشت است.

چهارمحال و بختیاری را می توان به درستی دیار تالاب ها دانست. زیرا چندین تالاب بسیار زیبا و معروف کشور در این استان قرار دارد که در ادامه به معرفی این تالاب ها خواهیم پرداخت.

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور
تالاب چغار یکی از زیباترین تالاب های ایران و یکی از زیستگاه های طبیعی پرندگان و ماهی ها محسوب می‌شود. همچنین این تالاب با ۲۳۰۰ هکتار یکی از بزرگ ترین تالاب های ایران نیز شناخته می شود. در اطراف این تالاب زمستان ها سرد و تابستان ها هوا مرطوب و معتدل است

تالاب سولقان

تالاب سولقان

تالاب سولقان یکی دیگر از تالاب های استان چهارمحال و بختیاری است. این تالاب در مسیر شهرکرد به ایذه تشکیل شده است و به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می شود.

تالاب سولقان را به نام های سولگان و سوله جان نیز می شناسند. این تالاب زیستگاه پرندگانی همچون چنگر، یوزگنبی، قورقور و قزل‌غاز می باشد.

تالاب گندمان

تالاب گندمان

تالاب گندمان نیز در نزدیکی تالاب چغاخور قرار گرفته است. اطراف این تالاب را مرغزارها فرا گرفته است و به عنوان یکی از غنی ترین منابع تغذیه احشام در آن منطقه  شناخته می شود. از غرب تا جنوب این تالاب با رشته کوه چرو  تزئین شده است که سایه این رشته کوه روی آب تالاب چشم اندازی رویایی را به وجود می آورد. این تالاب نیز یکی از زیستگاه های پرندگان محسوب می شود. همچنین پرورش اسب و اسب سواری در مرغزار های این منطقه امری رایج است.

تالاب دهنو

دهنو یکی از تالاب های زیبای شهرستان بروجن است که در روستای ده نو واقع شده است. در میان مردم منطقه این تالاب به خاطر جذب گردشگر، جذب پرندگان، زیست ماهی ها، وجود مرغزارها و… بسیار با ارزش است اما در سال های اخیر این تالاب به خاطر رشد غیر طبیعی برخی پوشش های گیاهی دچار مشکل شده و حیات پرندگان و ماهیان هم به خطر افتاده است.

تالاب ها نوعی از جاذبه های طبیعی هستند که ترکیبی از زیبایی و حیات را در خود جای داده اند اما متاسفانه در سال های اخیر شاهد نابودی بسیاری از این تالاب ها و کم آب شدن بسیاری دیگر از آنها بوده ایم. نابودی تالاب ها زندگی پرندگان، جانواران دریایی‌ وگیاهانی را که زندگی شان به این تالاب ها وابسته است، در خطر می اندازد بنابراین توجه ویژه به این جاذبه های طبیعی ضروری به نظر می رسد.

منبع