با غذاهای محلی خراسان رضوی آشنا شوید؟

خراسان رضوی یکی از استان‌هایی است که پیشینه و تاریخ فرهنگی قوی‌ای دارد زیرا  این منطقه یکی از مناطق قدیمی ایران است. برای هرکسی که بخواهد اطلاعاتی در مورد خراسان رضوی به دست آورد شاید جالب باشد در خصوص غذاهای سنتی این دیار نیز چیزهایی بداند. غذاهای سنتی و محلی نه تنها بخشی از فرهنگ جوامع هستند بلکه امتحان آنها یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های سفر نیز محسوب می‌شود. اگر میخواد با چند نمونه از غذاهای محلی استان خراسان رضوی آشنا شوید در این یاداشت با  پارس توریسم  همراه باشید.

ساطری پلو  یکی از غذای محلی خراسان رضوی است که محبوبیت زیادی در این استان دارد. البته این غذا در خراسان شمالی و جنوبی هم پخته می‌شود. این غذا ظاهری رنگی دارد که این ظاهر میل به خوردن را در انسان افزایش می‌دهد. ترکیبات اصلی ساطری پلو شامل برنج، هویج، گوشت چرخ‌کرده، پیاز،کشمش پلویی،زعفران و روغن است.

قروتو یکی دیگر از  غذاهای محلی خراسان رضوی است؛ در واقع باید آن را غذای مخصوص بجنوردی‌ها دانست. این غذا آبکی و آش مانند است. ترکیبات اصلی قروتو سبزی خردشده (تره، جعفریِ، ترخون)، کشک ماست، پیاز، گردو خردشده، روغن حیوانی یا کره، شیرین‌بیان، نعنا خشک، نمک و زردچوبه است.

 توگی سرداغی  غذایی با ترکیب گوشت چرخ‌کرده، عدس، کشک، اَرزن، پیازداغ، نعنا داغ، زردچوبه، نمک و فلفل می‌باشد که نوعی حلیم است و در برخی مغازه‌ها هم فروخته می‌شود. توگی سرداغی  در همه فصل‌های سال پخته می‌شود.

 آش حلبه و زیره  که غذای نیشابوری‌هاست. جالب است بدانید حلبه به زبان محلی به معنای شنبلیله است که برای  درمان، کم‌خونی، ترس، راشیتیسم، خنازیر، لنفاتیسم، دیابت و تقویت لوزالمعده  بسیار مفید است.  در نیشابور این آش را بیشتر برای زنانی که تازه زایمان کرده‌اند، می پزند. از دیگر غذاهای محلی استان خراسان رضوی اشکنه، کمه جوش،حلیم عدس خراسانی و آش بلغور گندم نیشابور اشاره کرد.