بهار شیراز را از دست ندهید

شیراز یکی از شهرهای مرکزی  ایران است که نام و آوازه جهانی دارد. این شهر بهترین مقصد برای تمام سلایق است. چه کسانی که از جاذبه‌های تاریخی خوششان می‌آید و چه کسانی که دیدن جاذبه‌های طبیعتی اولیوت سفرشان است می‌توانند شیراز را به‌عنوان مقصدی عالی برای سفر خود انتخاب کنند.

بهترین زمان برای سفر به شیراز فصل بهار است زیرا هوای این شهر در فصل بهار بسیار معتدل و متبوع می‌باشد. اگر قصد دارید در ماه پایانی بهار به شیراز سفر کنید با  پارس توریسم  همراه شوید.

برای سفر به شیراز ۳ یا ۴ روز زمان لازم است. سفر خود را از تهران آغاز می‌کنیم، از تهران تا شیراز حدود ۱۰ ساعت فاصله است. اولین توقف در کاشان خواهد بود. می‌توانیم  صبحانه خود را در این شهر زیبا میل کنیم و از چند جاذبه دیدنی این شهر مانند باغ فین، خانه بروجردی‌ها و… دیدن کنیم. اگر وقت کافی برای سفر داشته باشیم می‌توانیم یه روز کامل در اصفهان توقف کنیم. اگرچه در یک روز نمی‌توان از همه جاذبه‌های گردشگری این شهر بازدید کرد اما می‌توان بازدید از چند جاذبه مانند سی و سه پل، پل خواجو، میدام اما، هشت بهشت، چهل ستون و دیگر جاذبه‌هایی که به مرکز شهر نزدیک است دیدن کرد و با یک وعده بریانی و خورشت ماست از خود پذیرایی کنیم.

مقصد بعدی شهر شیراز خواهد بود. ابتدا باید اقامتگاهی مناسبی پیدا کنیم. هتل‌، اقامتگاه بوم‌گردی، مسافرخانه و حتی سوییت و آپارتمان‌های شخصی می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشد.

  • در سفر به شیراز فرصت بازدید از جاذبه‌های زیر را نباید از دست داد

اولین گزینه برای بازدید شاهچراغ است. این بنای زیارتی یکی از پرطرفدارترین مکان‌های زیارتی در ایران پس از حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد و حرم حضرت معصومه در شهر قم است. شاهچراغ علاوه بر ارزش معنوی، ارزش باستانی و تاریخی نیز دارد. ساخت این آرامگاه به دوره اتابکان در شیراز برمی‌گردد.

حافظیه یا آرامگاه خواجه حافظ شیرازی نیز یکی از مشهورترین جاذبه‌های شیراز است. حافظیه مکانی زیبا و رویایی برای کسانی که می‌خواهند در کنار مزار حافظ شیراز ارامش بگیرند؛ می‌باشد.

سعدیه  نیز آرامگاه دیگر شاعر بزرگ شیرازی، سعدی می‌باشد. این مکان نیز مانند حافظیه محلی برای آرامش گرفتن کسانی است که به شعر و شاعری علاقه دارند و به خصوص به سعدی شیرازی ارادت خاصی دارند.

مساجد را نیز باید از جاذبه‌های شیراز دانست. وجود حکومت مسلمان زندیه که شیراز را به‌عنوان پایتخت خود انتخاب کرده بودند این امکان را به وجود آورد که مساجد بی‌نظیر با معماری های منحصر به فرد در این شهر شاخته شود. مشهد وکیل و مسجد خواجه نصیر دو نمونه از این مساجد هستند.

ساخت‌وسازهای زندیه به مساجد ختم نمی‌شود از دیگر بناهایی که در زمان زندیه ساخته شد و امروزه به جاذبه‌های شیراز تبدیل شده است می‌توان به حمام وکیل و بازار وکیل اشاره کرد.

باغ عفیف‌آباد  یکی دیگر از جاذبه‌های شهر شیراز است که شهرت زیادی دارد. این باغ که در انتهای خیابان عفیف‌آباد قرار دارد؛ در سال ۱۲۸۴ یعنی در زمان قاجاریه ساخته شد. باغ عفیف‌آباد یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های سلاح خاورمیانه است.

سرای مشیر که در نزدیکی بازار وکیل قرار دارد نیز یکی دیگر از جاذبه‌های شهر شیراز است. این مکان نیز متعلق به دوره قاجاریه است و به آن سرای گلشن نیز می‌گویند.

از دیگر جاذبه‌های شیراز باید به باغ دلگشا، باغ موزه شیراز، نارجستان قوام، پارک ملی بمو، ارگ کریم خان، خانه زینت الملک و… اشاره کرد.

  • غذاهای محلی شیرازی‌ها

شیرازی‌ها خوشمزه‌های زیادی دارند که می‌تواند گردشگران را به خود جذب کند. معروف‌ترین این خوشمزه‌ها فالوده شیرازی است. از میان غذاهای لذیذ شیرازی‌ها نیز باید به کلمپلو اشاره کرد که معروف‌ترین غذای محلی مردم شیراز است که مواد اولیه آن کلم قمری، گوشت چرخکرده، سبزی ( ترخان،شوید،ریحان و تره ) و آرد نخودچی می‌باشد.

پلو اسفندی  یکی دیگر از غذاهای محلی مردم شیراز است اما بیشتر مردم آباده این غذا را طبخ می‌کنند. مواد اولیه برای تهیه پلو اسفندی  عدس، لوبیا، نخود، ماش، میخک پودرشده، ادویه‌ پلویی ( پودر گل سرخ، پودر زیره‌ سبز، پودر دارچین، پودر زنجبیل، پودر جوز هندی و پودر هل )، پیاز، گوشت گوسفند همراه استخوان، برنج، جو، گندم، فلفل سیاه، کره، نمک و روغن کرمانشاهی ( روغن حیوانی ) می‌باشد.

از دیگر غذاهای محلی شیرازها باید به پاچه شیراز پلو، هویج پلو با گوشت و لوبیا پلو شیراز و… اشاره کرد.