با سوغات جزیره قشم آشنا شوید

قشم را باید یکی از جزایر شگفتانگیز جنوب ایران دانست. سفری که از هر لحاظ می‎تواند شما را  شگفت‎زده کند. یکی از این شگفتی‎ها می‎تواند زمانی ایجاد شود که شما با صنایع دستی فوق‎العاده زیبای این جزیره آشنا شوید. پارس توریسمسعی کرده است در این یاداشت به‎طور مختصر شما را با برخی از این صنایع دستی آشنا کند پس تا پایان این یاداشت همراه ما باشید.

انواع بافت سنتی

قشمی‎ها در انواع بافت‎های سنتی دستی در آتش دارند؛ برای مثال گلابتون دوزی، شک بافی،زری بافی،خوس دوزی، بادله دوزی و تکه دوزی انواع بافت‎هاس سنتی است که بافت آن در قشم رواج دارد. ذوق و هنر ذاتی و همچنین بخش‎هایی از فرهنگ مردم جزیره در این بافت‎ها منعکس می‎شود.

گلابتون دوزی

حصیربافی و سبد بافی

مردم جزیره با الباف درخت نخل سبد و حصیر می بافند و این یک هنر راجع در قشم است و همچنین از مهم‎ترین تولیدات آنها نیز محسوب می‎شود. هنگامی که در حال قدم زدن در بازار فوق‎العاده زیبای  قشم هستید مطمئنا به این حصیرها برخورد خواهید کرد.

حصیر بافی

عود سازی

عود یکی از ابزارآلات موسیقی است که بهترین انواع ان در جزیزه قشم ساخته می‎شود. عود سازی با صدای محزون است که ظاهری شبیه به تار  با ابعادی متفاوت دارد. این ساز از قدیم‎الایام در قشم ساخته می‎شده است.

عودسازی

برقع سازی

برقع نقابی زیبا و خاص با طرح‎های سنتی است که در برخی از شهرهای جنوب ایران از جمله قشم، زنان آن را به چهره می‎زنند. این برقع‎ها در رنگ‎های مختلف وجود دارد و از بالای ابرو تا پایین بینی را می‌پوشاند. این برقع‎ها  در انواع طرح‎های سنتی در خود جزیره ساخته می‎شود.

برقع

کپکاپ سازی

کپکاب به نوعی از کفش گفته می‎شود که حالت صندل دارد و از جنس چوب است. این کفش‎ها در گرمای طاقت فرسای تابستان‎های قشم پاهای ماهیگیران را از سوختن حفظ می‎کند.کپکاپ‎ها را در بیشتر مواقع از چوب‎های اضافی کارگاه‎های لنج‎سازی می‎سازند و این صنعت به‎عنوان یکی از مهم‎ترین صنایع‎دستی قشمی‎ها شناخته می‎شود


با صنایع دستی کردستان آشنا شوید

کردستان یکی از استان‌های با اصالت ایران است که فرهنگ و آداب و رسوم منحصر به فردی دارد. این استان زبان کردی مخصوص به خود، غذاها و رقص محلی و همچنین صنایع دستی مخصوص به خود را دارد. صنایع دستی در کردستان هنوز مانند قبل یکی از راه‌های امرار معاش  و کسب درآمد مردم است زیرا، هنوز در این استان صنعت آنچنان جای‌پای محکمی به‌دست نیاورده است. این یاداشت به معرفی مختصر صنایع دستی استان کردستان پرداخته است. تا انتها با  پارس توریسم  همراه باشید.

محصولات نازک کاری

محصولات نازک کاری را باید مهم‌ترین صنایع دستی حال حاضر کردها دانست.  همچنین این استان در میان تمام ناطق ایران مهم‌ترین و جدی‌ترین تولیدکننده صنایع نازک کاری است. نازک کاری به ترکیب قطعات بسیار کوچیک از انواع چوب‌ها گفته می‌شود که در کنار هم قرار می‌گیرند و محصولاتی همچون قلمدان را به‌وجود می‌آورند.

نازک کاری

ساخت ابزار آلات موسیقی

از دیرباز کردستان به‌عنوان تولید کننده بهترین انواع سازها مانند دف و سه‌تار، تار، سنتور و ویولون شناخته می‌شده است. کردستان صادرکننده این سازها به بیشتر شهرهای ایران است.

ابزار آلات موسیقی

کلاش

کلاش نوعی گیوه است که در سرزمین‌های کرد نشین پوشیده می‌شود. رویه این کفش از نخ پنبه ای و زیره آن از یک پارچه فشرده شده ساخته می‌شود. کلاش کفشی بسیار قابل انعطاف، سبک، نرم و مناسب مناطق کوهستانی می‌باشد.

کلاش

قالی و گلیم

قالی و گلیم در استان کردستان نیز مانند بسیاری از شهرها و روستاهای ایران بافه می‌شود. مناطق کرد نشین طرح‌های مخصوص به خود را دارند. همچنین کردها در قالی‌ها و گلیم‌های خود از رنگ‌های گیاهی استفاده می‌کنند و این مساله کار آنها را خاص‌تر می‌کند. فرش سنندج در جهان شهرت بسیار خوبی دارد.

قالی و گلیم کردستان

از دیگر صنایع دستی استان کردستان باید به جولایی، جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی، قلم زنی منبت، معرق، پارچه دستباف و… اشاره کرد.