با سوغات جزیره قشم آشنا شوید

قشم را باید یکی از جزایر شگفتانگیز جنوب ایران دانست. سفری که از هر لحاظ می‎تواند شما را  شگفت‎زده کند. یکی از این شگفتی‎ها می‎تواند زمانی ایجاد شود که شما با صنایع دستی فوق‎العاده زیبای این جزیره آشنا شوید. پارس توریسمسعی کرده است در این یاداشت به‎طور مختصر شما را با برخی از این صنایع دستی آشنا کند پس تا پایان این یاداشت همراه ما باشید.

انواع بافت سنتی

قشمی‎ها در انواع بافت‎های سنتی دستی در آتش دارند؛ برای مثال گلابتون دوزی، شک بافی،زری بافی،خوس دوزی، بادله دوزی و تکه دوزی انواع بافت‎هاس سنتی است که بافت آن در قشم رواج دارد. ذوق و هنر ذاتی و همچنین بخش‎هایی از فرهنگ مردم جزیره در این بافت‎ها منعکس می‎شود.

گلابتون دوزی

حصیربافی و سبد بافی

مردم جزیره با الباف درخت نخل سبد و حصیر می بافند و این یک هنر راجع در قشم است و همچنین از مهم‎ترین تولیدات آنها نیز محسوب می‎شود. هنگامی که در حال قدم زدن در بازار فوق‎العاده زیبای  قشم هستید مطمئنا به این حصیرها برخورد خواهید کرد.

حصیر بافی

عود سازی

عود یکی از ابزارآلات موسیقی است که بهترین انواع ان در جزیزه قشم ساخته می‎شود. عود سازی با صدای محزون است که ظاهری شبیه به تار  با ابعادی متفاوت دارد. این ساز از قدیم‎الایام در قشم ساخته می‎شده است.

عودسازی

برقع سازی

برقع نقابی زیبا و خاص با طرح‎های سنتی است که در برخی از شهرهای جنوب ایران از جمله قشم، زنان آن را به چهره می‎زنند. این برقع‎ها در رنگ‎های مختلف وجود دارد و از بالای ابرو تا پایین بینی را می‌پوشاند. این برقع‎ها  در انواع طرح‎های سنتی در خود جزیره ساخته می‎شود.

برقع

کپکاپ سازی

کپکاب به نوعی از کفش گفته می‎شود که حالت صندل دارد و از جنس چوب است. این کفش‎ها در گرمای طاقت فرسای تابستان‎های قشم پاهای ماهیگیران را از سوختن حفظ می‎کند.کپکاپ‎ها را در بیشتر مواقع از چوب‎های اضافی کارگاه‎های لنج‎سازی می‎سازند و این صنعت به‎عنوان یکی از مهم‎ترین صنایع‎دستی قشمی‎ها شناخته می‎شود


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.