سوغات وارنا

وارنا را که می‌شناسید؟ همان پایتخت ساحلی بلغارستان. تابستان است و مسافران زیادی با تور وارنا به کشور بلغارستان و شهر زیبای وارنا سفر می‌کنند. اما این بار می‌رویم سراغ سوغاتی‌های این شهر. عضو جدانشدنی هر سفری خرید کردن و سوغاتی گرفتن برای عزیزان و آشنایان است. یعنی هرطور که شده باید این سنت اجرا شود وگرنه سفر تکمیل نمی‌شود! پس حتماً به بازارچه‌ها و مراکز خرید مقصدتان سری بزنید تا بتوانید بهترین یادگاری‌ها را بخرید. از شوخی که بگذریم، در این مقاله سوغات وارنا آشنا خواهید شد و درمورد آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید. فکر می‌کنید وارنا چه سوغاتی‌هایی داشته باشد؟

برای سفر به وارنا و بلغارستان می‌توانید روی کمک آژانس مسافرتی سالیان سفر حساب کنید. تور وارنا و تور بلغارستان از جمله تورهایی است که جزو برنامه‌های این آژانس قرار دارد.

روغن گل سرخ، معروف‌ترین سوغات وارنا

یکی از مشهورترین محصولات وارنا روغن گل سرخ است که از بلغارستان به کشورهای دیگر صادر هم می‌شود. گل سرخ برای مردم بلغارستان ارزش زیادی دارد و هر سال حدود ۱٫۵تن روغن گل سرخ از بلغارستان به نقاط مختلف جهان صادر می‌شود. ۱٫۵تن روغن گل سرخ معادل ۷۰درصد از روغن‌های گل سرخ در تمام دنیاست! به همین دلیل مسئله‌ای مهم در بلغارستان محسوب می‌شود.

گلاب هم یکی دیگر از محصولاتی است که به خاطر وجود گل محمدی تولید می‌شود و نسبت به روغن گل سرخ قیمت مناسب‌تری دارد. روغن گل سرخ در بسته‌های کوچک خیلی زیبایی بسته‌بندی می‌شوند و برای فروش راهی مغازه‌ها می‌شوند. ولی خب قیمت آن‌ها کمی بالاست و بعضی از آن‌ها حدود ۵۰یورو قیمت دارند.

برای ساختن این روغن زحمت‌های فراوانی کشیده می‌شود. چیدن گل‌ها که اولین قدم برای این کار محسوب می‌شوند کار خیلی سخت و زمان‌بری است که حتماً باید دستی انجام شود. برای این که گل‌ها تازه باقی بمانند باید صبح قبل از طلوع آفتاب چیده شوند. گلبرگ‌ها باید در زمان کمتر از ۱۰ تا ۱۵ ساعت تقطیر بشوند. برای رسیدن به یک کیلو روغن، ۳۵۰۰کیلوگرم گلبرگ احتیاج است! به این ترتیب حالا بهتر متوجه دلیل قیمت بالای این محصول می‌شوید.

در صنعت عطر و ادکلن هم از این روغن استفاده می‌شود و مقدار زیادی از آن برای عطرسازی‌های معروف فرانسوی وآمریکایی فرستاده می‌شوند. به‌جز این موارد روغن گل سرخ را برای مراقبت‌های پوستی هم استفاده می‌کنند؛ بهترین نرم‌کننده و مرطوب‌کننده برای پوست عصاره‌ی گل محمدی است. در داروسازی و صنایع غذایی هم از این محصول استفاده می‌شود.

ظروف سرامیکی

یکی دیگر از سوغات وارنا،ظروف سرامیکی است که با دست روی آن‌ها نقاشی کشیده می‌شود. این ظرف‌ها چیزی شبیه به ظروف سفالی هستند که در شهر یزد به عنوان سوغاتی فروخته می‌شوند. معمولاً رنگ‌های سنتی مثل سبز و قهوه‌ای برای این ظرف‌ها انتخاب می‌شود. اگر از طرح‌های سنتی خوشتان نمی‌آید می‌توانید این ظروف را با طرح‌های مدرن در گالری‌های مختلف پیدا کنید.

برای اطلاعات بیشتر وارد لینک زیر شوید:

سوغات وارنا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.